Obec, jako základní územní samosprávní celek, pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. Při plnění svých úkolů chrání rovněž veřejný zájem. Obec spravuje své záležitosti v samostatné působnosti nebo v působnosti přenesené. Za kterou se považuje státní správa, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánům obce. I zákon č.133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů ( „dále jen zákon o PO“ ) ukládá obci povinnosti v působnosti samostatné i v přenesené. Tyto povinnosti jsou stanoveny v § 29 zákona o PO. Obec v samostatné působnosti na úseku požární ochrany: zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech, členům jednotky sboru dobrovolných hasičů obce za hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech v mimopracovní době poskytuje odměnu, udržuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, zabezpečuje odbornou přípravu členů jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, zabezpečuje materiální a finanční potřeby jednotky sboru dobrovolných hasičů obce a požární ochrany, zajišťuje péči o členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, jakož i péči o zaměstnance zařazené v jednotkách hasičských záchranných sborů podniků, členy jiných jednotek sborů dobrovolných hasičů obce nebo podniků, popřípadě i o osoby vyzvané k poskytnutí osobní pomoci podle § 18, jestliže zasahují za ztížených podmínek nebo u déle trvajícího zásahu na území obce, poskytuje náhradu ušlého výdělku členu jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, který se ve své pracovní době nebo v době, ze které mu plyne příjem z podnikání nebo jiné samostatně výdělečné činnosti, zúčastní zásahu při požáru nebo jiných záchranných prací při živelních pohromách nebo jiných mimořádných událostech nebo nařízeného cvičení anebo nařízené odborné přípravy, zabezpečuje a hradí pro členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce preventivní zdravotní prohlídky, zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro potřeby svého územního obvodu, zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany, zřizuje ohlašovnu požárů a další místa, odkud lze hlásit požár, zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti, umožňuje dislokaci jednotek hasičského záchranného sboru v katastrálním území obce podle nařízení kraje a přispívá na provoz a vybavení těchto jednotek, spolupracuje se sousedními obcemi při plnění úkolů k zabezpečení požární ochrany; za tím účelem mohou obce soustřeďovat finanční prostředky, organizuje preventivně výchovnou činnost, obecně závaznou vyhláškou: 1. vydává požární řád obce, 2. stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob. V přenesené působnosti obec – obecní úřad: · zajišťuje účast velitelů a strojníků jednotky sboru dobrovolných hasičů obce na jejich odborné přípravě, · zajišťuje úkoly požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu. Dále pak vybrané obecní úřady: zabezpečují podle požárního poplachového plánu kraje hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech mimo svůj územní obvod, zabezpečují akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce k zásahům mimo svůj územní obvod, na základě nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany, zabezpečují nepřetržitou pracovní pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu. Některé z povinností obce stanovených § 29 zákona o PO dále upřesňuje NV č.172/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Rada kraje na základě § 27 zákona o PO vydává Nařízení kraje, ve kterých stanovuje další povinnosti obcí v samostatné a přenesené působnosti i obcí jako právnických osob. § 7 zákona o PO stanoví, že pokud je obec vlastníkem nebo uživatelem zdrojů vody pro hašení, je povinna tyto udržovat v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky a čerpání vody pro hašení požárů. Jestliže je obec vlastníkem nebo uživatelem souvislých lesních porostů o celkové výměře vyšší než Obec při plnění úkolů dle zákona o PO spolupracuje s občanskými sdruženími, veřejně prospěšnými organizacemi a jinými orgány a organizacemi působícími na úseku požární ochrany. Dále obec plní povinnosti uložené zákonem o PO právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám. Tyto povinnosti plní prostřednictvím odborně způsobilých osob ve smyslu § 11 zákona o PO. Základním krokem ke splnění požadavků zákona je začlenění provozovaných činností do kategorií dle míry požárního nebezpečí. Pro tento účel jsou v zákoně o PO v § 4 vymezeny charakteristiky, kterými se určují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím a s vysokým požárním nebezpečím. Jestliže provozovaná činnost nevykazuje žádné z uvedených charakteristik, jedná se o činnost bez zvýšeného požárního nebezpečí. Správné začlenění má zcela zásadní význam pro plnění povinností v odpovídajícím rozsahu. Povinnosti společné pro provozovatele všech kategorií provozovaných činností jsou stanoveny zejména v § Povinnosti obce na úseku požární ochrany stanovené zákonem o PO